Waarom een To-Do lijst geen tijd oplevert (en wat dan wel)

Waarom je moet stoppen met To-Do lijstjes

Ik weet het, afstrepen en kruisjes zetten geeft voldoening. Een to-do lijst kan enorm het gevoel geven dat je controle hebt over wat je allemaal moet doen. Echter uit onderzoek is gebleken dat je jezelf voor de gek houdt. To-do lijsten zijn oneindig. Elke keer dat je iets af hebt gekregen, staat er alweer een nieuwe taak bij. Of 5 nieuwe taken.

Ik heb het heel lang gedaan, to-do lijstjes bijhouden. Ik had dan het idee dat als ik tijd had, ik iets van die lijst ging doen, tot de lijst klaar was. De voornaamste reden voor mij was dat ik dan niet steeds na hoefde te denken over de taak en dat scheelt ruimte in je hoofd en dus stress.

Veel dingen op die to-do lijst kwamen toch niet af, omdat er altijd iets op stond wat ik het leukst of het makkelijkst vond om te doen, bleef ik de lastige taken uitstellen. Ik was wel bezig, maar niet met wat er nodig was.

Druk waarmee???

Toen ik ondernemer werd, moest ik nog meer dan ooit leren mijn tijd goed in te plannen. Doen wat nodig is, gewoontes creëren en prioriteiten stellen. Ik had het heel erg druk en mijn coach vroeg me: waarmee???

Ik moest eerlijk toegeven dat ik vooral achter mijn eigen staart aan het rennen was. Veel te doen en veel kwam niet af, daar startte ik wel aan, maar het kreeg geen vervolg. Of het bleek veel meer tijd in beslag te nemen dan ik had gedacht waardoor alle andere plannen in het water liepen. En waar ik ook heel goed in bleek te zijn, was uitstelgedrag. Ik maakte mezelf dan wijs dat ik eerst nog even iets moest uitzoeken of nakijken en voor ik het wist zat ik een uur het beste plaatje bij een blog te zoeken.

Dagelijks, wekelijks en grote projecten

Wat werkt dan wel? Ik heb nu drie systemen die goed werken voor mij.

Ik maak net als voor mijn bedrijf een overzicht van grote projecten en dagelijks terugkerende taken. De dagelijkse dingen staan op de corvee lijst, de wekelijkse taken zoals badkamer soppen en groenbak buiten, staan in de gezinsagenda van google. Omdat ik weet dat het gepland staat, kan ik het loslaten en hoef ik niet steeds te denken aan wat ik allemaal moet doen. Omdat ik alles doe wat er in mijn agenda staat, maak ik me niet meer druk om of mijn huis opgeruimd of schoon genoeg is. Alles is maximaal een week geleden schoongemaakt.

Grote projecten

Van de grote projecten maak ik sub-projecten en daarvoor ruim ik wekelijks tijd in om te doen. Zolder, schuur, tuin staan daar allemaal op.

Een groot project is het opruimen van de zolder. Ik heb dat in drie onderdelen verdeeld:

  • Hoe wil ik het hebben als het straks helemaal naar mijn zin is?
  • Hoe kan ik het nu zo krijgen dat het voor nu overzichtelijk en leefbaar is
  • Wekelijks een stukje van berg opruimen.

Ik had zo vaak misgegrepen omdat dingen opgeruimd waren op onlogische plekken, daar begon ik me vreselijk aan te ergeren. Ik wil gewoon mijn eigen spullen terug kunnen vinden!

Zolder leegmaken

De eerste stap was een plattegrond maken met alle zolder categorieën op de plek waar ik het wou. Kampeer en reis spullen bij elkaar, Kerstspullen mogen iets verder achterin, te bewaren speelgoed helemaal achterin en boeken binnen handbereik.

In een dag dat de kinderen op scouting waren, heb ik samen met mijn man alle spullen aan één kant neergezet en de reis en kerstspullen aan de andere kant. Nu hebben we voor de komende maanden ieder de taak om elk weekend minimaal één doos of zak uit te zoeken en op te ruimen/ te verkopen/ weg te gooien.

Heerlijk!! De enorme berg wordt steeds kleiner en ik hou motivatie omdat één doos op zondag is wel te doen, dat lukt.

Werkgeheugen

De belangrijkste tip is om je werkgeheugen leeg te maken van het onthouden van alle taken. Dus maak geen to-do lijstjes maar plan het gewoon in in je agenda en maak er zo een gewoonte van. Maak het fornuis schoon, niet omdat het vies is maar omdat het dinsdag is. Ik zweer het je dat is veel fijner!!

Bepaal hoe lang je aan een bepaalde taak mag werken. Een half uur voor de badkamer, en kwartier kamer opruimen en een uur om te koken. Is de tijd om, morgen of volgende week weer. Serieus! Je houdt tijd over!!!

En ten slotte: doe alles wat je doet met volledige aandacht. Laat je niet afleiden, zet je telefoon uit of weg. Neem er even volle 100% focus voor tot het af is of de tijd om is. Je mag niets anders doen. Je hoeft verder nergens aan te denken want dat staat in je agenda!

Ohja, en vind je het moeilijk om te focussen? Kijk dan eens dit filmpje:

Plaats als eerste een reactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.